• Categories
  • L'”Ictineu 3″ fa submergit la ruta entre Sant Feliu i Palamós

    11/10/2016

    El submarí Ictineu 3 va aconseguir ahir la fita internacional de fer submergit 12 quilòmetres des del port de Sant Feliu fins al de Palamós. Amb aquesta prova, l’Ictineu 3 es converteix en el primer aparell d’aquestes característiques –amb bateries– que supera els 2,5 quilòmetres que normalment fan submergits aquests tipus de models.

    El submarí, amb tres persones a bord, va salpar del port de Sant Feliu a tres quarts d’onze del matí i va arribar a Palamós a dos quarts de sis de la tarda.

    Pere Forès, un dels tripulants, juntament amb Carme Parareda i Gustau Vivar, explica que “s’ha aconseguit una fita històrica a escala internacional perquè els submarins elèctrics van amb bateries de plom i no tenen la capacitat de fer tants quilòmetres submergits”.

    Forès explica que més de la meitat del trajecte, a una profunditat estable d’uns 45 metres, s’han trobat amb corrents molt forts en contra: “Tot i això, hem gastat menys del 50% de les bateries, i això anant tota l’estona amb els llums encesos, quan la resta de submarins ha d’apagar-los per estalviar bateria.”

    Aquesta fita, segons Forès, ha estat possible gràcies a les bateries que han desenvolupat d’ió-liti-polímer que permet al submarí desplaçar-se fins a 20 milles sota l’aigua, obtenir puntes de velocitat de quatres nusos, i treballar simultàniament amb tot l’equipament.

    La campanya

    L’Ictineu3 participa en una campanya arran d’una col·laboració entre Ictineu Submarins i el Centre d’Arqueologia Subaquàtica de Catalunya (CASC) per documentar millor els jaciments coneguts, i ampliar la carta arqueològica fins a molta més profunditat.

    La campanya, dirigida pel CASC, es desenvolupa en aigües de Sant Feliu, Palamós i Llafranc, investigant llocs com el rec de Begur o l’entorn de les illes Formigues, escenari de molts naufragis fortuïts i de fets històrics com la batalla de Les Formigues de 1285 entre la flota catalana i la francesa. Tota l’operació es controla des del Tethis, que ahir també va donar suport al submarí.

    Aquesta campanya dóna continuïtat a la que van fer l’any passat al Port de la Selva i pretén ser l’embrió d’un seguit de campanyes pluridisciplinàries en col·laboració amb administració, universitats, centres de recerca i entitats. Un projecte ambiciós, de cinc anys, per contribuir a conèixer millor el patrimoni cultural i natural submergit.

    L’Ictineu3 és el primer submarí català des dels dos submergibles de Narcís Monturiol, el 1859 i el 1864, dels quals pren el nom. Igual que els seus predecessors, segons els seus impulsors, el nou Ictineu és un exemple d’innovació perquè el 100% del disseny i l’enginyeria ha estat fet a Catalunya. En aquest sentit, destaquen que és “un submarí capdavanter tecnològicament i que aporta solucions innovadores a la tecnologia submarina, com ara nous materials constructius, automatització, i sistemes energètics pioners a escala mundial”.

    L’Ictineu3 està dissenyat per submergir-se a una profunditat màxima de 1.200 metres i pot portar un pilot i dos passatgers en missions de diverses hores. Té una autonomia de treball de 10 hores, tot i que la missió estàndard es calcula de 3 a 6 hores, i una autonomia de seguretat de quatre dies. És el novè submarí del món que pot baixar a més profunditat.

     

    Font: El Punt-Avui


    Últimes Notícies

    (c) A.C.O.G., 2018. - NIF G55273130 Tribuna Ganxona, diari digital de Sant Feliu de Guíxols - Versió 2.0

    Aquest lloc web utilitza cookies per tal que tinguis la millor experiència d'usuari. Si segueixes navegant estàs donant el teu consentiment per a l' acceptació de les esmentades cookies i l' acceptació de la nostra política de cookies, clica l'enllaç par a més informació.plugin cookies

    ACEPTAR
    Aviso de cookies