• Categories
  • Omega 3: una font de salut

    18/04/2017

    Si hi ha alguns nutrients imprescindibles en l’alimentació d’una persona, aquests són els àcids grassos Omega 3. Imagineu l’important que és aquest nutrient, que pot passar a través de la membrana cel·lular, actuar directament en el nucli de les cèl·lules i influir en l’activitat dels gens.
    Si la proporció que ingerim d’àcids grassos Omega 3 amb els altres tipus d’àcids grassos (greixos saturats, greixos insaturats, poliinsaturats Omega 6) no és l’adequada, la nostra salut se’n veurà afectada.
    Amb la nostra alimentació actual, aquesta proporció que es demana és molt difícil d’aconseguir, llevat que es mengi peix blau en abundància.
    Bioquímicament, el greix Omega 3 és un àcid gras poliinsaturat, és a dir, que té més d’un doble enllaç en la seva cadena de carboni. Dins d’aquests greixos Omega 3 trobem l’àcid alfalinolènic (ALA), el qual només es pot aconseguir a través de l’alimentació, perquè el nostre cos no el produeix. Aquest el podem trobar en aliments d’origen vegetal com ara les llavors de chia o cànem. L’altre àcid gras que trobem a la família dels Omega 3 és l’àcid eicosapentaenoic (EPA). El podem trobar en aliments d’origen animal, com el peix blau, marisc i en quantitats més petites també en les algues. Finalment, ens queden els àcids grassos docosahexaenoic (DHA). Aquests, igual que els anteriors, sobretot es troben en el peix blau i el marisc.
    L’obtenció dels àcids grassos EPA i DHA només els podem aconseguir amb la quantitat que correspon a través del peix blau. Ja que la literatura científica explica que la cadena d’àcids grassos comença amb l’àcid alfa-linolènic i, gràcies a uns enzims anomenats elongasses i desaturasses poden transformar aquest ALA en EPA i posteriorment en DHA.
    El problema és que els enzims que poden realitzar aquesta conversió també són utilitzats per una altra família de greixos poliinsaturats, els Omega 6, i se sap actualment que aquestes elongasses i desaturasses treballen majoritàriament en els Omega 6, ja que la nostra alimentació té una proporció molt més elevada de consum de greixos Omega 6 que d’Omega 3.
    Per tant, aquest concepte ens determina que potser no podem aconseguir una quantitat adequada d’àcids grassos Omega 3, tan preuats per a nosaltres a través d’aliments d’origen vegetal. Necessitem menjar peix blau, el qual ens aporta directament EPA i DHA.
    Totes les cèl·lules del nostre cos necessiten, en la seva membrana, tenir una proporció adequada de greixos Omega 3 perquè pugui haver-hi una bona comunicació cel·lular. La membrana cel·lular està composta d’àcids grassos i, si hi ha una deficiència d’Omega 3, la cèl·lula no podrà realitzar una comunicació òptima i la nostra salut es veurà afectada. Cal esmentar també que els greixos Omega 3 són claus per al nadó. Llavors, no és sorprenent que la llet materna tingui índexs elevats d’aquests àcids grassos, ja que el nostre cervell està format en un 60% per aquest tipus de lípids.

    I finalment, convé citar que per reduir el colesterol i disminuir el risc de patir patologies cardíaques i infarts cerebrals, cal ingerir àcids grassos Omega 3, que són la clau per aconseguir-ho.


    Últimes Notícies

    (c) A.C.O.G., 2018. - NIF G55273130 Tribuna Ganxona, diari digital de Sant Feliu de Guíxols - Versió 2.0

    Aquest lloc web utilitza cookies per tal que tinguis la millor experiència d'usuari. Si segueixes navegant estàs donant el teu consentiment per a l' acceptació de les esmentades cookies i l' acceptació de la nostra política de cookies, clica l'enllaç par a més informació.plugin cookies

    ACEPTAR
    Aviso de cookies