• Categories
  • Manca de vitamina B12

    15/06/2017

    No es tracta d’un virus, ni d’un bacteri, ni de cap aliment que pugui afectar la funció intestinal. Tampoc té a veure amb una falta de descans, però el seu dèficit pot produir diferents símptomes que poden afectar el dia a dia d’una persona. Em refereixo a la manca de vitamina B12.

    Actualment hi ha una deficiència generalitzada d’aquesta vitamina en la nostra societat. Com a conseqüència, els seus baixos rangs en sang poden produir símptomes que ens dificulten el dia a dia, com ara anèmia, fatiga, mala recuperació després d’entrenaments, pèrdues de memòria i demència, fatiga matinal o problemes neurològics o psiquiàtrics com ara depressió, ansietat, trastorn bipolar, psicosi, trastorns obsessius, …
    Quines funcions realitza la vitamina B12 al  cos?

    La vitamina B12 és necessària per a moltes funcions corporals, perquè les cèl·lules immunitàries (el sistema de defensa) puguin interactuar entre elles per combatre contra microorganismes patògens; així com per a una correcta funció intestinal i digestiva. Juntament amb l’àcid fòlic (vitamina B9) ajuda la producció de l’ADN i els glòbuls vermells . A més, aquesta vitamina és primordial per a la producció de mielina, una substància que protegeix els nervis i ajuda a que el sistema nerviós funcioni òptimament.

    Qui pot tenir un dèficit d’aquesta vitamina?

    Persones amb una alimentació vegana o vegetariana, ja que l’aliment que conté més vitamina B12 és la carn. Les persones amb aquest tipus d’alimentació hauran d’estar atents amb els nivells d’aquesta vitamina perquè no es trobin amb un dèficit.
    Persones amb hipoclorhídria: La hipoclorhídria es caracteritza per una baixa producció d’àcid a l’estómac, dificultant el procés digestiu i obstaculitzant l’activació de la vitamina B12.
    Persones majors de 60 anys: Es calcula que a partir d’aquesta edat pot haver més possibilitats de patir un dèficit de B12.
    Les persones que prenen metformina,  un medicament que es recomana a aquelles persones diagnosticades de diabetis tipus 2. S’ha pogut observar que les persones que consumeixen aquest medicament disminueixen els seus nivells de cianocobalamina o vitamina B12.
    Els pacients amb problemes intestinals, com per exemple, la malaltia de Chron, colitis ulcerosa, síndrome de l’intestí irritable, celiaquisme i / o intolerància a la lactosa, … Una part important de la vitamina B12 es produeix a l’intestí, els pacients diagnosticats de aquestes malalties poden tenir un dèficit d’aquesta vitamina.
    Perquè no es diagnostica més sovint?

    Actualment hi ha una manca de diagnòstic de dèficit de B12, hi ha 3 motius essencials.

    El primer és que en una part de la medicina convencional no la té gaire en compte, es mira molt el colesterol, com si fos l’única cosa important en les analítiques i no es tenen en compte altres valors com la B12.
    L’altra raó és degut al fet que es miren uns valors que no toquen, en una analítica de sang s’haurien de mirar la cianocobalamina, la metilcobalamina i l’homocisteïna. Actualment es mira la cianocobalamina i prou.
    El tercer motiu són uns paràmetres equivocats de mesurament. Els límits inferiors permesos d’aquesta vitamina són massa baixos. El típic cas d’una persona que va al seu metge o terapeuta i li diu que l’analítica està correcta. Error! A les analítiques s’han de tenir en compte les tendències, quan els valors surten dels paràmetres establerts vol dir que ja està molt malament. Els experts creuen, que en el cas de la B12, hauria d’estar per sobre de 400 en les analítiques de sang. Tot el que sigui per sota d’aquesta valor comença a produir símptomes de fatiga, falta de concentració i memòria, falta d’energia …
    Què es pot fer per augmentar la B12?

    El primer pas seria fer-se una analítica amb els valors que he comentat en aquest post, per saber en quins nivells es troba la vitamina B12. Un cop sabuts els nivells, si estan per sota de 500 o 400 de B12, homocisteïna per sobre de 10 i àcid metilmalónic amb tendència a l’alta, serà recomanable parlar amb el metge o terapeuta per suplementar la vitamina B12 .

    A més, cal saber que aquest micronutrient, sobretot, es troba en la carn. No es troba en cap altre aliment amb quantitats necessàries per no mancar d’aquesta vitamina. Si es segueix una alimentació vegana o vegetariana, recomano una revisió del nivell de vitamina B12 en sang per saber si cal un suplementar. Per a mi, el millor suplement de B12 és la metilcobalamina  (és una vitamina B12 metilada, la seva diferència amb altres tipus de vitamina B12 és la seva millor absorció).


    Últimes Notícies

    (c) A.C.O.G., 2016. - NIF G55273130 Tribuna Ganxona, diari digital de Sant Feliu de Guíxols - Versió 2.0 Powered by cumesoft