• Categories
  • El darrer número de L’Arjau, dedicat als 125 anys del Carrilet

    27/12/2017

    El 30 de juny de 2017 va fer 125 anys de la inauguració de la línia del ferrocarril de Sant Feliu de Guíxols a Girona. El tren fou un element de progrés i d’identitat fins al darrer dia, i per això ha estat, és i serà sovint recordat. Al llarg del temps se n’ha recuperat el llegat i la història i avui dia podem resseguir-ne la traça per mitjà de la Via Verda. El 1992, tots els municipis de la línia celebraren el centenari de la seva inauguració i es creà el Consorci de les Vies Verdes. El 2009, l’Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols, per mitjà de l’Arxiu Municipal, dedicà L’Arjau als 40 anys del tancament de la línia. 

    Enguany, L’Arjau se suma als actes d’aquest 125è aniversari, en el qual han participat tots els municipis per on passava la línia, i dedica el seu darrer número a resseguir el naixement d’aquell tren, que tant va contribuir al desenvolupament econòmic i social de casa nostra. La revista vol oferir al lector noves vies interpretatives del ferrocarril guixolenc: com modelà el paisatge, com interaccionà amb el territori i amb la seva gent, com el seu ús s’adequà a les circumstàncies i, finalment, com es relacionà amb l’art. 

    El tren de Sant Feliu fou un dels més grans projectes que la ciutat ha dut a terme i, malgrat sorgir d’una iniciativa empresarial privada, hi participaren tots els guixolencs per mitjà d’accions, en la mesura de les seves possibilitats. Sant Feliu estava situada en un punt estratègic per al transport i les comunicacions, i tradicionalment ha estat la sortida al mar de Girona. Per tant la connexió entre les dues localitats era molt important. El naixement del tren també va ser conseqüència de la prosperitat de final del s. XIX, arran del creixement de la indústria del suro, el comerç marítim i les drassanes. Les fàbriques de suro necessitaven una bona logística i els empresaris van promoure la construcció del tren i del port.

    L’Arjau és una revista cultural gratuïta que tracta monogràficament temes de cultura i patrimoni de Sant Feliu de Guíxols. Es coordina des de l’Arxiu Municipal de Sant Feliu de Guíxols i l’edita l’Ajuntament de la ciutat. Es pot aconseguir, sense cap cost, als estancs i llibreries de Sant Feliu de Guíxols o en els serveis municipals següents: Museu d’Història, Botiga del Monestir, Oficina d’Informació Ciudadana, Punt d’Informació Juvenil, Guíxols Desenvolupament (estació d’autobusos), Centres Cívics de Vilartagues i Tueda, Biblioteca pública Octavi Viader i Arxiu Municipal. Si ho preferiu, podeu descarregar-vos aquest número de L’Arjau al següent enllaç: Revista l’Arjau. El tren de Sant Feliu

     

     

     

     


    Activitats a la ciutat amb motiu del certamen “Som Cultura”

    24/11/2017

    Durant el mes de novembre tindrà lloc el certamen Som Cultura 2017. Organitzat  pel Patronat de Turisme Costa Brava Girona, des del club de màrqueting de Cultura i Identitat, consisteix en un mes dedicat a les activitats entorn a la cultura i el patrimoni, durant les quals es realitzaran en diferents poblacions gironines tallers, visites guiades, rutes, …

    A Sant Feliu de Guíxols, aquest dissabte 25 de novembre es durà a terme l’activitat GUÍXOLS EXPERIENCE a les 11 del matí al Monestir. Es tracta d’una visita d’unes 2 hores als entorns del Monestir, el Palau de l’Abat i els jardins monàstics, amb la col·laboració dels Amics del Museu, amb qui es podrà interactuar per tal de conèixer de primera mà la història, el patrimoni i les llegendes, ampliant els coneixements del nostre entorn. El punt de trobada serà l’Oficina de Turisme de l’edifici del Monestir. Cal reservar a turisme@guixols.cat , al telèfon 972 82 00 51 o presencialment a la mateixa Oficina. El preu és de 2€ i es limita la partipació a 25 persones. 

    El mateix dissabte, a les 5 de la tarda, tindrà lloc a la Sala Abat Panyelles del Monestir la presentació de l’àlbum fotogràfic sobre el tren de Sant Feliu a Girona (1892-1969) “El ferrocarril de Sant Feliu desaparegut” (coeditat per l’Ajutament i l’Editorial Efadós). El treball és un recull d’històries i de moments viscuts al llarg dels 77 anys de vida del Carrilet. El formen fotografies recopilades expressament per a l’ocasió, però també hi ha anècdotes i molts records viscuts pels seus protagonistes, els nostres avantpassats i alguns de nosaltres.
    Els textos són a càrrec de Francesc Xavier Bosch, llicenciat en Història i Màster en Formació del Professorat d’ESO i Batxillerat per la UdG, que des del 2013 codirigeix amb Josep Murlà (col·leccionista i investigador guixolenc) unes conferències destinades a alumnes d’ensenyament primari i secundari on s’exposa l’ascens i la caiguda del Nazisme, la Segona Guerra Mundial i la tragèdia de la Shoah. Actualment prepara un estudi històric sobre el Sant Feliu de Postguerra.

    L’endemà, diumenge 26 a les 11’30 tindrà lloc la visita teatralitzada al Monestir “Un dia a la vida del monestir”, organitzada pel Museu i amb un preu de 3€. Cal reservar a  museuhistoria@guixols.cat. L’aforament es limita a 25 persones. 

     

     


    Inauguració de l’exposició de filatèlia

    13/10/2017

    Enguany es commemoren els 125 anys de la inauguració del ferrocarril de Sant Feliu de Guíxols a Girona i l’Associació Filatèlica i de Col.leccionisme local ha volgut sumar-se a aquesta efemèride dedicant la seva mostra anual a aquest mitjà de transport que fou revolucionari en el seu moment i entranyable al llarg dels temps.
    L’exposició es podrà visitar des del dissabte 14 al diumenge 22 d’octubre a l’antic Hospital de dilluns a dissabte, de 10 a 13 h. i de 16 a 18 h i diumenges i festius, de 10 a 13 h..

    Inauguració el 14 d’octubre a les 10 h

    L’acte d’inauguració serà a les 10,  i a les 11h es farà la presentació dels segells commemoratius dels 125 anys del Ferrocarril de Sant Feliu de Guíxols a Girona, també del matasegells i l’obertura de l’estafeta.
    Al finals d’aquests actes s’oferirà al públic una copa de cava i pica-pica.
    La mostra va acompanyada d’activitats complementàries com ara 2 conferències, una el dissabte 21 de setembre a les 12 h. a la Capella de l’Hospital a càrrec de Marc Peyrecabe; i una el diumenge 22 a les 11h a càrrec de Xavier Andreu Bartroli sobre “Filatèlia fiscal”.
    El dissabte 14 d’octubre, en el marc dels actes de presentació de la col.lecció de monedes Joan Vilaret al Museu d’Història i l’exposició Filatèlica, tindrà lloc a les 20 h. a la Capella de l’Hospital un concert de Pedro Burruezo & Bohemia Camerata.
    L’entrada tant a l’exposició com a les conferències i concerts és gratuïta.


    Inauguració de l’exposició dels 125 anys del tren a Girona

    26/06/2017

    L’exposició itinerant El tren de la modernitat s’estrena aquesta tarda (19 h) a l’antic hospital, on es podrà visitar fins al 24 de setembre. És la primera parada d’un recorregut que visitarà successivament els altres municipis que enllaçava la línia –Castell-Platja d’Aro, Santa Cristina, Llagostera, Cassà, Quart, Llambilles i Girona– fins l’any vinent.

    Segons avança El Punt-Avui, la mostra s’estructura en mòduls ubicats en vagons, amb una escenografia acurada i dissenyada per a tots els públics. Hi haurà informació de cadascuna de les poblacions i un viatge que toca diverses temàtiques: els inicis, el traçat, les estacions, els ferroviaris, els passatgers, les mercaderies, el material mòbil i el present com a via verda. Hi ha una part dedicada al joc, i una altra de visionat de filmacions, algunes de les quals, inèdites fins ara.


    Exposició virtual de fotos del tren Sant Feliu-Girona

    03/07/2017

    L’Arxiu Municipal, en el marc de les activitats de commemoració del 125è aniversari de la inauguració del tren entre Sant Feliu de Guíxols i Girona, ha engegat una exposició virtual sobre la història d’aquesta línia de ferrocarril.

    Aquí us deixem l’enllaç per què en gaudiu. 


    L’Arxiu Municipal penja en xarxa un miler i mig de documents de l’antic tren a Girona

    19/06/2017
    Enguany es compleixen 125 anys de la inauguració de la línia de ferrocarril de Sant Feliu de Guíxols a Girona. La posada en funcionament d’aquell tren va esdevenir una fita de
    progrés econòmic i social per a la vila guixolenca. Encara avui en dia, més de quaranta anys després de la seva desaparició, continua essent recordat amb afecte per tots aquells que el van utilitzar. Aquest sentiment és compartit també per les persones de la resta de pobles per on transcorria el carrilet des de Sant Feliu fins arribar a Girona: Castell d’Aro, Santa Cristina d’Aro, Llagostera, Cassà de la Selva, Llambilles i Quart.
    Actualment encara queden presents molts elements d’aquell popular tren que han esdevingut patrimoni cultural dels ciutadans. Un d’aquests elements és la seva documentació, que es custodia a l’Arxiu Municipal des de l’any 1992 i que, a diferència d’altres ferrocarrils que hi va haver a les comarques gironines, es conserva de manera gairebé íntegra. Aquest fons documental ocupa 35 metres lineals de documents compresos entre 1867 i 1988.
    La preservació de pràcticament la totalitat d’aquest fons, malgrat els avatars soferts, permet una visió global de la història del tren de Sant Feliu des d’una triple vessant tècnica, econòmica i social. A més, l’abast geogràfic de molts documents transcendeix l’àmbit local de Sant Feliu de Guíxols i ens aporta informació d’interès per a reconstruir detalls de les altres poblacions per on passava la línia fins a la seva arribada a Girona.
    Els municipis de Castell-Platja d’Aro, Santa Cristina d’Aro, Llagostera, Cassà de la Selva, Llambilles Quart i Girona, també són presents entre els papers de la companyia del
    ferrocarril.

    525 – Left

    Conscients de la importància d’aquest llegat documental, l’Arxiu Municipal ha penjat a Internet el catàleg de la documentació del tren de Sant Feliu a Girona. La consulta es realitza des del portal Arxius en Línia (Generalitat de Catalunya) i dóna accés a la descripció dels 10.236 documents que integren el fons (a excepció de les fotografies). A més, és possible consultar i descarregar lliurement una còpia digitalitzada d’un miler i mig d’aquests documents, que en total comprenen 9.107 pàgines digitalitzades. La major part d’aquests documents digitalitzats corresponen a plànols en els quals s’hi representa la complexa realitat que conformava la línia: des de plantes i seccions d’elements de gran envergadura com poden ser les instal·lacions i els equipaments fins als objectes de detall com cargols o bieles. La informació tècnica que aporten aquests plànols, doncs, permet reconstruir  mimèticament tant la superfície i la distribució de les instal·lacions (estacions i baixadors, ponts, xarxa de clavegueram, etc.) com el funcionament dels diversos aparells i ginys vinculats al traçat i a la maquinària (giratoris, passos a nivell, motors, etc).

    Entre els documents digitalitzats accessibles en línia també hi ha els llibres d’actes del Consell d’Administració de 1899 a 1977 i les memòries anuals de la companyia des de
    1892 fins a 1963, que ens expliquen com s’organitzava la direcció de la societat, quina era la seva política empresarial i quin va ser el desenvolupament de l’entitat en el transcurs del temps.
    L’Arxiu Municipal aposta per continuar oferint els nombrosos fons documentals que custodia a través del portal Arxius en línia, en el qual ja s’hi poden cercar un total de 26.295 documents, dels quals 3007 (equivalents a 28.998 pàgines digitalitzades) ja es poden descarregar lliurement.
    Per accedir al catàleg i als documents digitalitzats del tren de Sant Feliu a Girona cliqueu aquí

    El “Tren de la Modernitat” inicia el seu recorregut

    27/06/2017

    L’exposició El tren de la modernitat, que commemora el 125è aniversari de l’entrada en servei de la línia del “Carrilet” entre Sant Feliu de Guíxols i Girona, es va inaugurar ahir a la tarda a l’antic hospital, en una mostra que es podrà visitar fins al 14 de setembre cada dia en horari de matí i tarda. Es tracta d’una exposició itinerant per les poblacions on va discórrer el tren Girona-Sant Feliu de Guíxols, que inicia el seu recorregut a la nostra ciutat.

    Durant l’acte d’inauguració no hi van faltar els records i les anècdotes del carrilet i es va posar en valor el vessant més social del tren, que els usuaris de les poblacions per on passava utilitzaven per poder anar a les festes majors de les localitats veïnes o per arribar a la platja de Sant Pol.

    L’arribada del tren va suposar un gran revulsiu per a la ciutat en relació amb el seu desenvolupament econòmic i social, i és per això que “El Carrilet” ha esdevingut un símbol de Sant Feliu per les coses bones que va aportar fins la seva desaparició. Per a la gent de la nostra ciutat era el seu tren i cal tenir en compte que va ser pagat, en gran part, mitjançant accions de ciutadans ganxons. Encara ara hi ha molta gent que el recorda amb força nostàlgia.
    L’alcalde Carles Motas i el vicepresident de la Diputació i alcalde de Llagostera Fermí Santamaria van voler transmetre el fet que la aquesta antiga línia de tren mai no ha desaparegut, ja que actualment està reconvertida en via verda. L’acte, que va servir per estrenar la coberta de l’antic Hospital com a sala d’exposicions, va aplegar unes 250 persones.

     


    Sant Feliu, primera seu de l’exposició dels 125 anys del Carrilet

    18/05/2017

    Ahir al matí es varen presentar a Llambilles els actes de celebració del 125è aniversari de l’entrada en funcionament de la Ruta del Carrilet, l’històric tren de Sant Feliu de Guíxols a Girona, que actualment és una Via Verda. Segons El Punt-Avui, hi varen acudir representants municipals dels vuit municipis –només hi va faltar el representant de Girona– que formaven part de l’antiga ruta del carrilet, que no es van voler perdre aquesta presentació. En total, 6 alcaldes i 2 regidors, entre d’altres representants,  a més del gerent del Consorci de les Vies Verdes, Àngel Planas.  Durant l’acte es va recordar aquest tren que, amb la seva entrada en funcionament el 30 de juny del 1892 i fins el cessament de l’activitat el 1969 va suposar “un canvi revolucionari en el transport i en els pobles”, com va dir l’alcalde ganxó Carles Motas, que va mostrar un bitllet del carrilet que li havia donat de petit el seu avi, aleshores treballador ferroviari. A Sant Feliu, la bonança econòmica propiciada pel trenet i pel port va fer créixer la població.  “La història nostra és ben viva, i som on som gràcies a l’esforç de molta gent que ens ha precedit abans”, va dir Motas.

    Exposició itinerant

    Per commemorar l’aniversari, s’ha preparat una exposició itinerant que s’instal·larà un mes a cadascun dels vuit municipis i que s’inaugurarà l’1 de juliol a la nostra ciutat. L’exposició, segons Sílvia Alemany, directora del Museu d’Història de la ciutat,  està “marcada per les vuit parades” que feia el trenet, però també inclou altres temes, com ara els passatgers, les mercaderies i els promotors, entre d’altres. Amb plafons amb una estètica que recorda el tren, inclourà material inèdit que s’ha recuperat, un espai infantil i peces prestades per l’Associació d’Amics del Ferrocarril de les comarques gironines.

    Per la seva banda, l’alcalde de Llagostera i vicepresident de la Diputació, Fermí Santamaria, va destacar la importància de l’exposició per “refrescar la memòria”, per conèixer el passat i encarar el futur. La rellevància del carrilet que va “agermanar” els pobles va ser destacada per Santamaria, però també la del carril bici que ara “entrellaça” els municipis. També l’alcalde de Llambilles, Josep Maria Vidal, va destacar “l’especial interès per transmetre a les noves generacions el que va representar el Carrilet per al territori”

    A banda de l’exposició, es volen fer altres actes, com ara visites culturals als edificis ferroviaris de cada població fent-ho coincidir amb les jornades de patrimoni, o una jornada de debat sobre transport. Alcaldes i regidors van acordar ahir també organitzar una activitat esportiva de caire familiar per la via verda.

    Algunes anècdotes
    El Punt-Avui valora també que bona part dels alcaldes i regidors assistents a la presentació de l’exposició itinerant recordaven anècdotes del temps del carrilet. Entre aquestes, que les camises dels passatgers sortien amb carbonissa de la caldera i que a vegades calia baixar del tren i fer a peu la pujada de l’Alou. El regidor de Cultura de Llagostera, Josep Aliu, explicava que a vegades es feien malifetes consistents a posar sabó o oli a la via perquè el tren rellisqués i no tingués prou força per pujar; llavors “els maquinistes havien de fer servir la pala i llançar sorra als rails, perquè si no el trenet no avançava”. També l’alcalde de Quart, Pere Cabarrocas, recordava que saltava del tren en marxa quan tornava a casa perquè el mas on vivia era a tocar de les vies, i que a l’estiu seguia el pas del tren del migdia per vigilar que les guspires no prenguessin als marges. Per als pagesos que el sentien, el tren també s’utilitzava com un rellotge.

    Aquest lloc web utilitza cookies per tal que tinguis la millor experiència d'usuari. Si segueixes navegant estàs donant el teu consentiment per a l' acceptació de les esmentades cookies i l' acceptació de la nostra política de cookies, clica l'enllaç par a més informació.plugin cookies

    ACEPTAR
    Aviso de cookies