• Categories
  • El Port ja funciona amb la nova lluminària de tecnologia LED

    29/09/2018

    Ports de la Generalitat ha dotat els vuit ports de demarcació de Girona de lluminàries LED, una tecnologia més respectuosa amb el medi ambient que optimitza els recursos dels recintes portuaris.

    El projecte, que s’ha anat desenvolupant gradualment, ha estat cofinançat entre Ports de la Generalitat i el Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER). Amb els nous punts de llum s’ha substituït l’enllumenat exterior de làmpades de descàrrega que hi havia al recinte portuari. L’objectiu de l’actuació és oferir uns serveis més eficients als usuaris i als ciutadans dins d’un entorn més sostenible. 

    El gerent de Ports de la Generalitat, Joan Pere Gómez, ha valorat que aquest sistema “suposa un 50% d’estalvi energètic i incrementa la vida útil de les làmpades”. Gómez ha afegit  que la tecnologia LED “permet la telegestió, adequant la il·luminació a les necessitats dels usuaris, disminueix les despeses de manteniment i minimitza la contaminació lumínica.

    A Sant Feliu de Guíxols s’han col·locat un total de 45 lluminàries, instal·lades al moll de pescadors, la façana de la llotja, la zona d’aparcament i l’esplanada, així com al  carrer Cristòfol Colom.


    L’equip de govern vol fer un nou passeig fins al Port

    26/09/2018

    L’Ajuntament ha iniciat converses amb Ports de la Generalitat per tirar endavant un nou passeig que uniria el carrer de Cristòfol Colom amb el Port.

    L’alcalde de la ciutat ha reconegut a Ràdio Capital que de moment només es tracta d’un projecte que està a les beceroles, però que l’equip de govern té intenció de rescatar. Per això, caldria buscar un concessionari i adequar l’obra al pla especial del port.

    Pel que sembla, Sant Feliu assumiria part de les obres, mentre que Ports, que haurà de presentar el projecte a l’Ajuntament, es faria càrrec de la resta.  

    El projecte podria incloure una zona verda davant l’edifici Joan I o el cobriment de la riera de Tueda als encontorns de la zona, fet que serviria per obrir un nou vial per comunicar el port amb la carretera de Palamós.


    Comencen les obres del Nàutic Vell fins al port

    10/01/2018
    Ports de la Generalitat ha iniciat les obres d’urbanització del moll del Fortí al port guixolenc. El projecte, licitat l’estiu passat, preveu urbanitzar la zona del Nàutic Vell en relació a les activitats portuàries, turístiques i edificacions existents. L’objectiu és donar continuïtat al passeig marítim, eixamplant al màxim la zona de passeig en tota la longitud del moll, reorganitzar la zona i obrir més el port als ciutadans. En aquest sentit, el president de Ports de la Generalitat, Ricard Font, ha dit que “es tracta d’una actuació en el port que té una vocació urbana, de millora de la zona de passeig per l’espai portuari que està pensada per als ciutadans de Sant Feliu i els visitants de la ciutat”. Les obres iniciades aquesta setmana es preveuen finalitzar al juny, amb un cost de 390.000 euros.
     
     
    L’actuació ha començat amb les instal·lacions dels serveis al moll del Fortí (Nàutic Vell) i la millora del cantell d’aquest moll. Els treballs continuaran amb la renovació dels paviments de la zona que es farà en diferents tipus de paviment per diferenciar l’espai. S’incorporen zones enjardinades i la zona es dota de mobiliari urbà, per tal que l’espai portuari urbanitzat quedi més integrat a la vila. Respecte a la connexió port-territori Ricard Font ha dit que “l’estratègia de Ports de la Generalitat és eliminar les barreres entre port, ciutat i ciutadans, donant continuïtat de la ciutat al port i del port a la ciutat, obrint el port als ciutadans. 
      
    Paral·lelament, s’està treballant amb la connexió del turó del Fortí amb el museu de Salvament Marítim. Les obres ordenaran els recorreguts del turó com a espais d’interès arqueològic, històric i paisatgístic per integrar millor el museu del Salvament Marítim. Així mateix, connectaran millor el turó al port amb espais terrassats i escales per als visitants. En aquest aspecte, Font ha remarcat: Hem d’aprofundir en la simbiosi entre port-ciutat com una línia estratègica de país”.
     
    A més, s’ha de millorar la mobilitat i els accessos. També es posaran en valor els Pilons del moll antic com a elements històrics del port. Així mateix, es renovaran tots els serveis i s’instal·larà enllumenat públic amb tecnologia LED, sistema que permet l’estalvi energètic.  
     
    Pla especial
     
    El projecte en execució dóna compliment al que estableix el Pla especial vigent del port, així com a la modificació puntual de la zona del moll del Fortí. Així, l’actuació engloba en un projecte la urbanització de l’espai públic i la connexió de les plataformes existents a les zones alta i baixa del turó del Fortí mitjançant espais terrassats i escales.

    Suïcidi al port de Sant Feliu

    08/01/2018

    Un jove ha mort aquesta tarda en llançar-se amb el vehicle a l’aigua, al port de Sant Feliu, a la zona entre el moll pesquer i l’aparcament de l’Espai Port. 

    Segons un dels testimonis presencials, el jove mort ha donat, cap a quarts de cinc de la tarda,  el telèfon mòbil i la seva documentació a uns pescadors de la zona demanant que truquessin al 112. Immediatament s’ha tancat dins el cotxe, ha accelerat i s’ha precipitat al mar.

    Al cap de pocs minuts han arribat els Mossos d’Esquadra, Policia Local, Bombers de la Generalitat, ambulàncies i, posteriorment, el vaixell de Salvament Marítim, però el vehicle, que s’ha quedat uns minuts surant, ja estava enfonsat. També l’alcalde, Carles Motas, el regidor Joaquim Clarà i el cap de la Policia local, Josep Miñarro, han fet el seguiment in situ de les operacions per extreure vehicle i cos de l’aigua.

    S’ha donat avís a uns submarinistes, que  un cop arribats a la nostra ciutat han pogut finalment, prop de les 19:15 h, extreure el cos del conductor del vehicle fins el vaixell de Salvament Marítim fins que arribés la comitiva judicial per fer l’aixecament del cadàver.

     

    Un camió grua de l’empresa  Mirfer ha pogut extreure el vehicle de l’aigua cap a les 20:00 h. i traslladar-lo al dipòsit municipal. (Imatge cedida per Ràdio Sant Feliu)

     


    Ports de la Generalitat instal·larà noves lluminàries a la zona portuària

    17/11/2017

    Ports de la Generalitat va treure a licitació, el passat mes de juny, un projecte pel qual s’intal·laran un total de 657 lluminàries tipus LED a la Zona Portuària Nord amb l’objectiu de renovar la lluminària per aconseguir un estalvi energètic del 50% i millorar la visibilitat nocturna, segons informa Ràdio Capital. 

    El projecte tindrà una execució de tres mesos, començant el desembre d’enguany, amb un cost total per Ports de la Generalitat de 392.000 euros per a les diferents obres a tota la Costa Brava.

    A la nostra ciutat s’hi instal·laran 45 lluminàries, repartides entre el moll de pescadors, la façana de la llotja, la zona d’aparcament i l’esplanada, així com al carrer Colom.


    Un home pateix una aturada càrdio-respiratòria en la travessia del Port

    20/08/2017
    Aquest matí s’ha celebrat la clàssica prova de natació que consisteix en la Travessia del Port de Sant Feliu.
     
    Mentre s’estava celebrant la prova, diversos nedadors s’han adonat que un home estava inconscient a l’aigua.  
    Una llanxa de l’organització l’ha dut fins a la platja per intentar-lo reanimar. Cap a les onze del matí han arribat dues unitats terrestres i un helicòpter, que han estat una estona intentant reanimar l’home in situ.   Finalment, però, se l’han hagut d’emportar amb helicòpter fins a l’hospital Trueta de Girona, on el pacient de 45 anys es troba en estat crític.
     

    Es licita el projecte d’urbanització del moll del Fortí

    28/07/2017
    Ports de la Generalitat licita el projecte d’urbanització del port de Sant Feliu, que donarà continuïtat al passeig marítim a través del moll del Fortí per obrir més l’espai portuari als ciutadans, ordenarà la superfície del moll i la zona d’aparcament i valoritzarà els elements patrimonials de la zona. L’actuació.,que es preveu iniciar a la tardor, compta amb un pressupost de licitació de 453.923 euros i un termini d’execució de sis mesos.
     
    El gerent de Ports de la Generalitat, Joan Pere Gómez, valora el futur projecte del port ganxó: “Obrirem més la instal·lació portuària a la ciutadania, reordenarem el moll del Fortí amb nous espais de passeig i potenciarem els elements històrics i paisatgístics de la zona”.
     
    Actuacions al moll del Fortí
     
    El projecte d’urbanització preveu ordenar la zona del moll del Fortí en relació a les activitats portuàries, turístiques i edificacions existents i així donar continuïtat al passeig, eixamplant-lo al màxim fins tota la longitud del moll.
     
    L’actuació proposa l‘ordenació del recorreguts del turó del Fortí (Promontori dels Guíxols) com a espai d’interès arqueològic, històric i paisatgístic per integrar millor el museu del Salvament, per connectar millor el turó al port amb espais amb terrassa i escales per als visitants, millorant la mobilitat i els accessos. Així mateix, es posaran en valor els Pilons del moll antic com a elements històrics del port.
     
    Aquest projecte també suposa la renovació de tots els serveis, la instal·lació d’enllumenat públic amb tecnologia LED (sistema que permet l’estalvi energètic).  La nova pavimentació de la zona en diferents tipus de paviment per diferenciar l’espai. La incorporació de zones enjardinades i la col·locació de mobiliari urbà, per tal que l’espai portuari urbanitzat quedi més ben integrat a la vila
     
    Pla especial
     
    El projecte que està en licitació dona compliment al que estableix el Pla especial del port vigent, així com a la modificació puntual de la zona, englobant en un projecte la urbanització de l’espai públic i la connexió de les plataformes existents a les zones alta i baixa del turó mitjançant terrasses i escales.
     

    Simulacre d’incendi d’embarcació al Club Nàutic

    09/03/2017
    El port de Sant Feliu va ser escenari d’un simulacre d’incendi en una embarcació amarrada a les instal·lacions del Club Nàutic Sant Feliu, amb un ferit. L’exercici, organitzat per Ports de la Generalitat i Protecció Civil de la Generalitat, va servir per posar en pràctica el sistema d’avisos previst al Pla d’autoprotecció (PAU) del port i les accions del seu personal, a més de comprovar la coordinació entre els diferents mitjans i cossos d’emergències.
    Un cop detectat el suposat foc, es va iniciar el protocol d’avisos establert en el PAU, trucant al telèfon d’emergències 112 de Catalunya, al Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) de Protecció Civil de la Generalitat, a la Policia Local i al Servei Marítim de la Guardia Civil. El centre de comunicació s’havia establert a l’edifici del Club Nàutic, i a nivell intern l’Associació Llop de Mar i la Confraria de Pescadors van col·laborar en les tasques de suport.
    Un cop rebut l’avís, el guardamolls va completar el protocol de trucades d’emergència i va anar a les instal·lacions del Club Nàutic Sant Feliu per tal de coordinar l’operativa d’acord amb el seu cap d’emergència. La marineria del Club Nàutic va col·locar les barreres antivessament al voltant de l’embarcació per evitar la possible dispersió de combustible a l’aigua, amb la col·laboració de la marineria del Nàutic Vell. Paral·lelament, la marineria del Club Nàutic Sant Feliu va fer les maniobres per tal d’aïllar l’embarcació sinistrada.
     
    Tasques d’extinció i atenció al ferit
    Els Bombers de la Generalitat, a la seva arribada, van ser informats de la situació pel cap d’emergència del Club Nàutic i van procedir a realitzar les tasques d’extinció de l’incendi i atendre al ferit amb una dotació del Parc de la Vall d’Aro. També hi van participar un parell de comandaments que, a part de fer-se càrrec de l’operatiu, també eren observadors del simulacre. Els bombers van fer l’assistència sanitària primària a la persona ferida fins a l’arribada del Sistema d’Emergències Mèdiques i garantint que les embarcacions amarrades just al costat de l’incendi fossin degudament retirades.
    Els Mossos d’Esquadra van liderar el grup d’ordre, participant al simulacre amb 2  dotacions de l’Àrea Bàsica Policial de Sant Feliu (Unitat de Seguretat Ciutadana), a més de dos comandaments.. També hi va intervenir la Unitat Aquàtica, amb 3 efectius i una embarcació pneumàtica; a més d’un operador i un comandament de la Sala Regional de Comandament de Girona.
    Els efectius de la Unitat de Seguretat Ciutadana van realitzar el control d’accessos al port establint els perímetres de seguretat necessaris tant per protegir a terceres persones com per permetre el treball sense interrupcions dels diferents cossos d’emergències. La Unitat Aquàtica controlava  la làmina d’aigua del port, impedint que barques d’esbarjo o professionals entressin o sortissin del port mentre durava l’emergència.
    La Policia Local també va intervenir amb dues patrulles (dos agents, un comandament i l’Inspector en cap) treballant conjuntament amb mossos en el control d’accessos.
    D’altra banda, el Servicio Marítimo Provincial de la Guardia Civil feia el control d’accessos a la bocana; i Salvament Marítim (Ministeri de Foment) va portar al simulacre la Salvamar Sirius per donar suport en les actuacions al mar.
    Per atendre l’emergència, el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM)va desplaçar al lloc de l’incident una ambulància de Suport Vital Bàsic (SVB) amb dos tècnics. Un cop feta la recepció del ferit, se l’ha avaluat i estabilitzat per a procedir al trasllat a l’hospital de destí més adient segons la seva patologia.
    Protecció Civil de la Generalitat va aportar un tècnic dels serveis territorials a Girona fent les funcions d’observador.
    L’Associació de Voluntaris de Protecció Civil ganxona i la Creu Roja també van donar suport a les diverses actuacions.

    El conseller Rull visita el reforç del dic de recer del port

    03/07/2016
    El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va visitar divendres el reforç del dic de recer al port de Sant Feliu, acompanyat de l’alcalde, Carles Motas, entre d’altres autoritats. En aquesta visita, el conseller va destacar el paper rellevant dels ports catalans com a motors socioeconòmics del país i la importància que té la inversió pública per potenciar, modernitzar, integrar i fer més sostenibles les instal·lacions portuàries. El projecte s’ha executat per un import d’1,2 milions d’euros que s’emmarquen en el Pla d’inversions 2014-2017 de Ports de la Generalitat i s’ha realitzat en quatre mesos, respectant el termini previst. Aquesta actuació finalitza les obres destinades a millorar la funcionalitat del dic d’abric.
    Rull va valorar la “capacitat d’haver treballat plegats amb l’ajuntament” i la“vocació” del club nàutic, que gestiona la instal·lació, per “obrir el port al conjunt del municipi”. En aquest sentit, el titular de Territori i Sostenibilitat ha descrit el port de Sant Feliu com “un pulmó d’activitat econòmica i turística i una peça molt ben encaixada en el funcionament d’aquest municipi”. “És una línia que impulsem a tots els ports: que siguin una continuació del municipi, un espai que la gent se’l senti molt directament com a seu”, ha afegit.
    Dispersar les fortes onades
    L’actuació reforça una part del dic de recer amb la construcció d’una franja o berma amb blocs de formigó, que s’ha situat entre l’inici del dic i el primer calaix del dic exterior. La funció d’aquests blocs és dissipar l’energia dels onatges produïts pels temporals, per evitar que sobrepassin el dic i afectin les instal·lacions nàutiques més properes i el vial del port. La sèrie de blocs de formigó té 60 metres de longitud i 10 metres d’amplada. En total s’han col·locat 430 blocs amb un pes de 26 tones cada bloc. Segons els càlculs d’onatges dels últims 100 anys, aquests blocs han de resistir onades de fins a 6 metres d’alçada. Així mateix, s’ha construït un botaones a l’espatller per reforçar la protecció de la zona dels temporals.
    El projecte s’ha fet després d’analitzar el comportament del dic exterior davant dels temporals i la seva connexió amb la sortida de la riera Tueda al començament del dic de recer. Els experts han valorat diferents solucions per evitar les afectacions dels temporals de llevant en les instal·lacions portuàries. Un cop  s’ha trobat la solució més adient i s’ha disposat dels informes favorables mediambientals dels organismes implicats, s’ha decidit reforçar la primera alineació del dic de recer per incrementar la funcionalitat i la seguretat del port.
     
    Urbanitzar els accessos
    La urbanització dels accessos, l’esplanada, el passeig de l’espatller, el vial i l’entorn de la llotja ha permès integrar millor el port a la vila. L’actuació es va iniciar amb l’enderroc de l’antic edifici de Protecció Civil i el local de la Nàutica Sant Feliu. En el lloc que ocupaven els dos edificis s’ha creat una nova esplanada, que va de les instal·lacions del Club Nàutic al camí de Ca la Jonca. Després, la nova esplanada, el vial del port, la zona d’entrada a la llotja de peix i el passeig elevat per sobre de l’espatller s’han pavimentat. També s’han millorat dues voreres. Finalment, la superfície que ho ha requerit s’ha senyalitzat horitzontalment.
    L’enllumenat del passeig elevat sobre l’espatller s’ha canviat per làmpades LED per millorar l’eficiència energètica. Així mateix, s’han instal·lat nous punts de llum a la nova esplanada.

    Recta final de les obres del port

    09/06/2016

    Les obres a la zona portuària afronten la recta final concentrats a la zona del passeig de l’espatller, on ja gairebé s’ha enllestit el nou paviment de formigó tintat de groc i un banc que permet recréixer uns pams l’altura del dic de recer a la zona reforçada. En paral·lel, s’estan urbanitzant nous trams de vorera abans de reasfaltar l’esplanada davant el Club Nàutic.

     

    Font: El Punt-Avui


    S’acaben les obres del dic de recer del port

    13/05/2016

    La col·locació dels 426 blocs de formigó per reforçar l’escullera i les funcions del dic de recer al port de Sant Feliu ha conclòs aquesta setmana. Els operaris acabaven el passat dijous de desmuntar la grua que s’ha fet servir per a l’actuació, que ha durat pràcticament un mes. El conjunt d’obres al recinte portuari continuarà ara amb el reasfaltatge de l’esplanada d’aparcament del Club Nàutic i l’espai alliberat pels edificis enderrocats al març, a més de les millores previstes en el passeig de vianants que va fins al final de l’escullera. La previsió és que els treballs acabin al juny.

     

    Font: El Punt-Avui


    CiU presenta una moció per l’ordenació del port i Cala Jonca

    28/04/2016

    El Grup Municipal de Convergència i Unió presenta al Ple una proposta perquè l’Ajuntament es replantegi el nou espai obtingut al port i la traslladi a Ports de la Generalitat.

    Durant l’anterior legislatura l’Ajuntament va sol•licitar a la Generalitat la construcció d’una franja de blocs de formigó al port amb la finalitat de protegir el dic de recer de les llevantades. L’actuació també ha inclòs l’enderrocament de l’antic edifici de serveis portuaris utilitzat darrerament per Creu Roja i Protecció Civil i de l’antiga nau de la Nàutica Sant Feliu. Una vegada deslliurat l’espai del Port d’aquests edificis que estaven situats al centre de l’esplanada , CiU creu que ara es pot replantejar tot aquest nou espai d’una manera diferent.

    L’objectiu del pla que presenta CiU inclou la millora de l’accés de vianants a l’escullera, especialment pel que fa al voltant de la rotonda entre el Club Nàutic i el “Tinglado”, on hi ha un important desnivell entre el ferm dels cotxes i la vorera que, segons CiU,  fa que molta gent ensopegui amb la vorada i caigui. La proposta és de col•locar-hi unes jardineres que delimitin l’espai i cercar una solució per salvar el desnivell.

    Una altra millora presentada és la del tram final de la via verda, que acaba amb un topall de tren per escenificar que la via verda té el mateix traçat que l’antic tren i que els nacionalistes proposen eixamplar per tal que les bicicletes girin amb facilitat, així com recuperar l’espai per aparcar bicicletes.

    Una altra proposta és la reordenació de la circulació de tal manera que els cotxes passin just sota el mur de l’accés a la Cala Jonca. En fer l’enderroc dels edificis, la circulació es pot desplaçar de lloc amb la finalitat de deixar un sol espai central (sense que estigui tallat per un carrer) on es pugui fer un gran pàrquing o celebrar-hi el Festival de la Porta Ferrada, en el qual es podria incloure el “Tinglado” com a equipament per aquests tipus d’esdeveniments.

    El pla inclou també una millora de la rampa d’accés a l’esplanada sobre la Cala Jonca, que es podria asfaltar o col•locar-hi una capa de sauló compactat, fer un petit aparcament que faciliti descarregar els estris pels usuaris de la Via Ferrada o simplement per poder anar al mirador.

    La darrera actuació proposada per CiU és l’adequació de l’esplanada sobre la cala Jonca com a mirador obert al mar. Actualment existeixen dos contraforts (murs de pedra) sobre els quals es podria muntar una petita plataforma per poder contemplar el mar i fer fotografies. Al mateix temps podria ser un punt de trobada per a usuaris del Camí de Ronda i de la Via Ferrada.

    Per CiU, el Port de Sant Feliu “és un actiu important que hem de fer valer i aprofitar en benefici de la ciutat com un gran espai obert davant el mar, que ben endreçat es pot consolidar com un atractiu turístic de primer ordre”.


    El reforç del dic de recer va creixent

    19/04/2016

    Una grua gegantina col·loca des de principis de mes els 400 blocs de formigó, d’un en un, per reforçar i allargar el dic de recer del port. L’operació de trasllat i posada a lloc de cada cub, amb un pes que volta les 26 tones, és seguida diàriament per desenes de veïns. La previsió és haver acabat les obres a mitjan juny.

     

    Font: El Punt-Avui


    Els blocs de formigó de reforç es fan visibles a l’esplanada del port

    23/03/2016

    Els preparatius per reforçar el dic exterior de recer del port, que s’allargarà per l’extrem de llevant als entorns de l’edifici nou del Club Nàutic i el penya-segat que el separa de la cala Jonca, continuen a l’esplanada d’aparcament on a l’estiu se celebren els concerts del Festival de la Porta Ferrada. Fa un parell de setmanes va començar la preparació dels grans blocs de formigó encofrat, d’uns dos metres de costat, que s’empilaran per trencar les onades a la zona fins ara desprotegida.

    Un cop desencofrats, els blocs s’han anat acumulant i ja n’hi ha un centenar llarg. L’operació d’assecat del material interior, però, requereix diverses setmanes i per això es preveu que calgui amuntegar els blocs per estalviar espai. La previsió és que no es comencin a posar a lloc fins més enllà de mitjan abril, i al llarg de tot el mes de maig. La franja tindrà 60 metres de longitud i 10 metres d’amplada. A més, es construirà un bota-onades a l’espatller per reforçar el conjunt de l’actuació.

    Ports de la Generalitat explica que els treballs, adjudicats al febrer a la unió temporal d’empreses (UTE) formada per les societats Agustí Masoliver i Construccions Rubau, per un import d’1,17 milions, compleixen el calendari previst. L’objectiu, fixat en el contracte, és que estiguin a punt abans del començament de la temporada d’estiu, quan l’esplanada d’aparcament es reasfaltarà i quedarà alliberada per instal·lar-hi les graderies desmuntables de l’Espai Port del Porta Ferrada.

    Enderrocs completats

    Respecte al paquet d’obres, al llarg del mes de març ja es van completar els enderrocs de l’antic edifici de Protecció Civil i les edificacions més properes a l’edifici Joan I, on hi havia hagut un comerç de nàutica. I com a actuacions complementàries, també es repavimentarà el passeig de l’espatller i se substituirà l’enllumenat per làmpades més eficients energèticament.

    Font: El Punt-Avui


    Comencen les obres del port amb l’enderroc d’edificis

    23/02/2016

    Les obres que Ports de la Generalitat farà fins a final de primavera a la zona portuària de Sant Feliu van començar ahir amb l’enderroc de l’antic edifici administratiu, que més tard va fer de seu de la Confraria de Pescadors, la Creu Roja i Protecció Civil. En els terrenys de l’esplanada, on també s’ha d’enderrocar la nàutica del costat, es construiran els grans blocs de formigó per acabar el reforç del dic de recer. I un cop feta l’obra es reasfaltarà com a pàrquing i s’ampliarà l’espai de concerts del festival Porta Ferrada.

    Font: EL PUNT-AVUI


    Adjudicat el reforç del dic de recer del Port

    10/02/2016

    Ports de la Generalitat ha adjudicat el projecte de reforç del dic de recer a la unió temporal d’empreses (UTE) AMSA i Construccions Rubau, per un import d’1,17 milions –240.000 euros d’estalvi respecte al preu inicial de subhasta– i amb un termini d’execució de quatre mesos. Els treballs començaran al llarg d’aquest mateix febrer amb la previsió que s’hagin enllestit abans de l’estiu.

    L’objectiu principal de les obres és allargar la protecció actual cap a llevant, amb una franja o berma de blocs de formigó entre l’arrencada del dic de recer i l’inici del primer calaix del dic exterior. En cas de temporal, es preveu que quan arribi l’onada a la franja de blocs de formigó es trenqui i es dispersi, evitant que sobrepassi el dic de recer. La franja tindrà 60 metres de longitud i 10 metres d’amplada. A més, es construirà un botaones a l’espatller per reforçar el conjunt de l’actuació.

    D’altra banda, el projecte també comprèn l’enderroc dels edificis de l’antiga nàutica i de Protecció Civil. Un cop executades les dues demolicions, l’esplanada es farà servir provisionalment com a base de treball per construir els blocs de formigó destinats al reforç del dic de recer. Quan acabin les obres, l’espai es netejarà i pavimentarà, tal com preveu el pla especial portuari.

    Una obra reivindicada

    Tant el govern municipal com, especialment, el Club Nàutic de Sant Feliu –amb l’edifici i les instal·lacions exposades a l’embat d’onades en alguns episodis puntuals– han rebut de bon grat la notícia, després d’anys de reivindicació d’una obra ajornada durant el període de crisi econòmica. Quan les onades arribaven a la zona desprotegida a tocar de l’edifici nou del Club Nàutic, superaven el dic de recer i afectaven els amarratges d’embarcacions més properes i la circulació del vial, tot impedint el funcionament eficaç del port i provocant incidències als usuaris i les instal·lacions.

    El projecte ha rebut els informes favorables mediambientals del Departament de Territori i Sostenibilitat, a través de l’Oficina Territorial d’Acció i Avaluació Ambiental de Girona, l’Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols i Capitania Marítima. A més de les obres al dic exterior i els enderrocs a la zona portuària, el contracte adjudicat preveu que al passeig de l’espatller es renovi el paviment i l’enllumenat per millorar l’eficiència energètica.

    Font: El Punt-Avui


    Ports reforçarà el dic de recer del moll

    17/12/2015

    Ports de la Generalitat ha iniciat el procés de licitació de les obres de reforç del dic de recer del port de Sant Feliu, que han de servir per millorar l’esmorteïment de les onades dels temporals en el primer tram del braç de protecció, a tocar del Club Nàutic, a l’inici del primer calaix del dic exterior. Els treballs serviran per millorar la funcionalitat i la seguretat de la infraestructura i l’actuació, que es farà en només quatre mesos, es calcula que costarà 1,4 milions d’euros, una xifra que previsiblement es rebaixarà un cop concedida.

    Aquesta feblesa de la protecció impedeix actualment la circulació del vial interior i els amarratges de les embarcacions més pròximes a la zona. Les obres de reforç suposaran la construcció d’una franja amb blocs de formigó de 60 metres de longitud i 10 metres d’amplada. La franja se situarà entre el lloc on arrenca el dic de recer i l’inici del primer calaix del dic exterior exempt, i es construirà un botaones a l’espatller per impedir ultrapassaments.

    L’actuació comprèn l’enderroc de dues edificacions: l’antiga nàutica i Protecció Civil. Un cop fets els enderrocs, l’esplanada resultant s’utilitzarà per construir els blocs de formigó que formaran part de la nova franja de reforç del dic de recer. A més, a la zona de passeig de l’espatller s’hi millorarà el paviment i l’enllumenat.

    El projecte està inclòs en el pla d’inversions 2014-2017 de Ports de la Generalitat i en el pla especial del port, i té un pressupost de licitació d’1.429.000 euros i un termini d’execució de quatre mesos. El dic exterior exempt, fet amb calaixos de formigó, es va construir l’any 2004 i consta de 20 calaixos de 16 metres amb una obertura de 4,5 entre cadascun. Els treballs serviran per completar-ne la funcionalitat.


    Èxit de la Travessia al Port de Sant Feliu

    17/08/2015

    Ahir diumenge 16 d’agost es va celebrar la travessia nedant a la badia de Sant Feliu de Guíxols, en la qual els participants van poder nedar i resseguir la costa rocallosa dels voltants de la ciutat, a partir d’un nou recorregut molt salvatge i de gran bellesa. La sortida era la cala del Port Salvi i tot el recorregut estava controlat a través de xip.
    Amb dues modalitats, la travessia gran (1.100m), amb sortida a les 10h30 del matí, i la travessia mini, de 400 metres, amb sortida una hora més tard, la prova va comptar amb 350 inscrits (300 de la primera modalitat i  50 de la mini).
    Aquests van ser els primers tres resultats de cadascuna de les dues modalitats:

    Els tres primers classificats de la Travessia Gran (1.100 m) foren

    1. Gómez Díez, Héctor Daniel. 13 minuts 28 seg (equip: Independent)
    2. Rabassa Iglesias, Roger. 13 minuts 43 segons (equip: CN Mataró)
    3. Cristòbal Cóppulo, Enric. 14 minuts 29 segons. (equip: CN Terrassa)

    Els tres primers resultats de la Travessia Mini (400 m) foren
    1. Costa César, Bernat. 5 minuts 43 segons
    2. Gómez Díez, Álvaro David. 5 minuts 46 segons (equip: Independent)
    3. Gómez Sanz, Martín. 5 minuts, 49 segons

     


    Completar la protecció de la badia, el Port i l’escullera: una obra singular

    28/04/2015

    Fa anys es va iniciar la protecció de la badia, del Port i l’escullera i és qüestió de mesos que completar del tot l’obra surti a licitació, una inversió de Ports de la Generalitat.
    L’escullera del port es va protegir amb el sistema anomenat bassa esmorteïdora, el qual ha permès elevar el grau de protecció sense incrementar l’alçada de l’espatller. D’aquesta manera, es pot tenir un mirador cap al mar sense dipositar-hi gaire material, que és el que hauria succeït en el cas d’haver-ne fet un d’arrabassament.
    Queden per resoldre els extrems, especialment el punt on neix l’escullera, que a hores d’ara està desprotegit davant dels temporals de llevant i migjorn. Val a dir que els grans temporals de migjorn són molt espaiats, però també d’una gran força: a finals dels anys 40 va ser un temporal d’aquests la que va escapçar-la.
    Per protegir l’escullera quan sorgeix del port no s’ha pogut aplicar el sistema dels caixons submergits, atès que el fons és molt irregular. Fins fa pocs mesos, la solució proposada tenia a veure amb fer una mena de braç de formigó que sorgia de les roques a tocar de Cala Jonca i anava a buscar el primer caixó. No obstant, s’ha comprovat que aquest projecte (figura 1) presentava tres grans inconvenients:

    figura1
    En primer lloc dificultava en gran mesura el desguàs de la riera que aboca en aquest punt. Justament aquesta riera té la seva eficàcia molt limitada per la manca de pendent, i si col·loquem impediments a la desembocadura la seva funció encara minvarà més. Aquesta funció és molt transcendent quan hi ha un aiguat important.
    El segon gran inconvenient és que dificultaria el desguàs de l’aigua que queda entre els caixons i l’escullera. D’aquesta manera, l’efecte d’apaivagament de les onades de la bassa esmorteïdora disminuiria, ja que s’hi acumularia massa aigua que serviria perquè la propera onada pogués agafar embranzida sobre l’anterior. Així, l’aigua passaria pel cim de l’escullera, a banda dels cops de mar que patiria la seva estructura.
    El tercer inconvenient és que no hi ha una protecció de la base de l’escullera: aquest punt és molt feble pels cops de mar reiterats, i cal que impedim que el mar hi colpegi, encara que sigui amb menys intensitat.
    La solució que s’ha trobat és construir una berma sense modificar la coronació (figura 2) a tocar de la base de l’escullera, en els 50 primers metres d’escullera i salvada la riera (abans del punt en que aquesta fa un lleuger canvi de sentit), construcció que estaria coronada per una peça anomenada “botaones”.

    figura2
    Amb aquesta solució s’aconsegueix una protecció real d’aquest tram d’escullera (aquesta qüestió és imprescindible), alhora que no es modifica el desaigua ni de la bassa esmorteïdora ni de la riera del port (continuació de la riera de Tueda). Un altre avantatge és que suposa millorar el lloc de pas dels vianants a tocar de l’espatller, doncs el botaones pot fer de banc pel costat que mira a la Ciutat, tot i que mirant a peu dret ha de permetre veure el mar.
    Els projectes no difereixen en gran mesura pel que fa a la inversió, però sí que suposen una millora evident per assegurar la defensa del port i de l’escullera com a obra. Actualment, l’onatge associat a un període de retorn de 67.7 anys, suposa uns cabals d’ultrapassament de 140 l/s/ml. Els valors òptims serien no superar els 2 l/s/ml. La solució proposada permet disminuir el cabdal d’ultrapassament a 12 l/s/ml, de manera que combina una millora molt evident en el control de d’ultrapassament i alhora permet no modificar la cota de coronació, la qual cosa permet minimitzar l’impacte visual.

    Joan Alfons Albó
    Alcalde


    Aquest lloc web utilitza cookies per tal que tinguis la millor experiència d'usuari. Si segueixes navegant estàs donant el teu consentiment per a l' acceptació de les esmentades cookies i l' acceptació de la nostra política de cookies, clica l'enllaç par a més informació.plugin cookies

    ACEPTAR
    Aviso de cookies